Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
En oo itsekään mikään linux-expertti, mutta sillä ubuntun live-cd:llä varmaan onnistuu grubin korjaus. Eli käynnistät ubuntun siltä cd:ltä ja koitat korjata sieltä.

https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows

Tuolla on ainakin jotain ohjeita.

Kaikki menee muuten hyvin paitsi tässävaiheessa tulee ongelma:
Using this information, set the root device:

grub> root (hd0,1)

Install Grub:

grub> setup (hd0)

Eli tuossa vikassa setup (hd0) vaiheessa tulee vaan error teksti. Kokeilin jokatapauksessa bootata koneen, mutta sama juttu eli windows vaan rupee porskuttaan.

Helppo asennus, my ass.

Kaikki menee muuten hyvin paitsi tässävaiheessa tulee ongelma:

Eli tuossa vikassa setup (hd0) vaiheessa tulee vaan error teksti. Kokeilin jokatapauksessa bootata koneen, mutta sama juttu eli windows vaan rupee porskuttaan.

Helppo asennus, my ass.
Mitä toi find-komento sulla näytti?

edit. Pistitkö meinaan sen find:n löytämät tiedot tohon edelliseen käskyyn? Vois joku HTH tai vastaava linux-mies tulla neuvomaan, niin tuliskin jotain :D

joku saa selittää että kun roskakori näyttää siltä että siellä on tavaraa ja sitten painan oikealla napilla että tyhjennä se kysyy, että haluanko poistaa tiedoston Windows? No en tietenkään halua ja painan ei. sen jälkeen avaan roskakorin niin siellä ei näy mitään ja windows kansio on kyllä ihan omalla paikalla c asemalla
pistäs screenshottia:whip:

Mitä toi find-komento sulla näytti?

edit. Pistitkö meinaan sen find:n löytämät tiedot tohon edelliseen käskyyn? Vois joku HTH tai vastaava linux-mies tulla neuvomaan, niin tuliskin jotain :D

Find komento näytti (hd0,4). Pistin ne tiedot ja kokeilin täysin noilla ohjeiden tiedoillakin tuloksetta.

Find komento näytti (hd0,4). Pistin ne tiedot ja kokeilin täysin noilla ohjeiden tiedoillakin tuloksetta.
Mitä se siinä setup-kohdassa herjaa? Laitoitko muuten välin sen setup-sanan jälkeen?

Mitä se siinä setup-kohdassa herjaa? Laitoitko muuten välin sen setup-sanan jälkeen?

Nyt meni homma vähän erilailla:
grub> find /boot/grub/stage1
(hd1,4)

grub> root (hd1,4)

grub> setup (hd1,4)
Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,4)"... failed (this is not fatal)
Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,4)"... failed (this is not fatal)
Running "install /boot/grub/stage1 (hd1,4) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu
.lst "... succeeded
Done.

Epäilyttää vähän että tein root kohdassa jotain väärin. Jokatapauksessa windows silti käynnistyy suoraan mitään sanomatta.

Nyt meni homma vähän erilailla:

Epäilyttää vähän että tein root kohdassa jotain väärin. Jokatapauksessa windows silti käynnistyy suoraan mitään sanomatta.
Tää on kyllä niin "Sokea auttaa rampaa"-kategoriaa. :D Mut tuolla ohjeessa lukee, että setup (hd1). Ei enää sitä 4:sta sinne loppuun

edit.
Mullakin näemmä tulee noi errorit, jos pistän sen tollai. Ilman sitä nelosta menee ihan ok. En kyllä tiedä toimiiko toi grub ton jälkeen. En oo uskaltanut käynnistää konetta uudestaan nyt kun oon noilla leikkinyt :D

Kovalevyn osioiden yhdistys

Olen joskus monta vuotta sitten osioinnut 80gb kovon ja nyt tarviis pistää osiot yhteen.
Milllä softalla tuommoinen onnistuisi suht. kätevästi?
Vai onnistuuko millään?

Olen joskus monta vuotta sitten osioinnut 80gb kovon ja nyt tarviis pistää osiot yhteen.
Vai onnistuuko millään?
Partition Magic:lla onnistuu ainakin. Tosta joutuu kyllä maksamaan ellei sit löydä jostain ilmaiseksi ;)

No en nyt kai sentään piraattisivuille linkkiä tarjoo :D

Partition Magic:lla onnistuu ainakin. Tosta joutuu kyllä maksamaan ellei sit löydä jostain ilmaiseksi ;)

No en nyt kai sentään piraattisivuille linkkiä tarjoo :D

Thanks, man.
muistelinkin jonkun tuonnimisen ohjelman olemassa oloa. viimeksi mietiskelly osiointien palautusta joskus mooonta vuotta sitten ja silloin ei muistaakseni ollut kovin luotettavia ohjelmia tarkoitukseen.
pistin nyt ohjelman "tilaukseen" :rolleyes:

Tää on kyllä niin "Sokea auttaa rampaa"-kategoriaa. :D Mut tuolla ohjeessa lukee, että setup (hd1). Ei enää sitä 4:sta sinne loppuun

edit.
Mullakin näemmä tulee noi errorit, jos pistän sen tollai. Ilman sitä nelosta menee ihan ok. En kyllä tiedä toimiiko toi grub ton jälkeen. En oo uskaltanut käynnistää konetta uudestaan nyt kun oon noilla leikkinyt :D

Noniin nyt toimii! Jippii!

Tuhannet kiitokset! :kippis1:

Osaako joku sanoa jotain edistyneempia variaatioita vanhasta tutusta "ping"- komennosta, jolla saisi myös kuormitettua esim. ethernet-porttia? Pingillä saa vain suunnilleen 65500 bytesiä liikkeelle joten ei päästä vielä rajoille. Olen koittanut esim. Iperf-ohjelmalla, mutta siinä en saanut näkymään pakettien hävikkiä (kuten pingissä).

Vai onnistuuko millään?

Homma meni sitten oikein mallikkaasti.
heitin isommalta osiolta tyhjää tilaa c:asemalle aiheuttaen sen, että kaikki data hävis toiselta asemalta ja sen joutuu formatoimaan. eri kiva. NOT

Osaako joku sanoa jotain edistyneempia variaatioita vanhasta tutusta "ping"- komennosta, jolla saisi myös kuormitettua esim. ethernet-porttia? Pingillä saa vain suunnilleen 65500 bytesiä liikkeelle joten ei päästä vielä rajoille. Olen koittanut esim. Iperf-ohjelmalla, mutta siinä en saanut näkymään pakettien hävikkiä (kuten pingissä).

Hping?

kuka auttaisi tyhmää? mulla on läppärissä käytössä vista. käynnistä-valikossa kun on ne kaksi pikanäppäintä koneen tilan muuttamiseen, minulla "lukitse tämä tietokone" ja "valmiustila", niin miten saan tuon valmiustilanäppäimen tilalle sammutapainikkeen? läppäri kun menee valmiustilaan kannen sulkemisella, niin tuntuu hieman turhalta tuolla käynnistä valikossa pikanäppäimenä tuo valmiustila. tiivistettynä haluaisin siis sammutapainikkeen käynnistä-valikon pikanäppäimeksi. kiitokset jo etukäteen!

kuka auttaisi tyhmää? mulla on läppärissä käytössä vista. käynnistä-valikossa kun on ne kaksi pikanäppäintä koneen tilan muuttamiseen, minulla "lukitse tämä tietokone" ja "valmiustila", niin miten saan tuon valmiustilanäppäimen tilalle sammutapainikkeen? läppäri kun menee valmiustilaan kannen sulkemisella, niin tuntuu hieman turhalta tuolla käynnistä valikossa pikanäppäimenä tuo valmiustila. tiivistettynä haluaisin siis sammutapainikkeen käynnistä-valikon pikanäppäimeksi. kiitokset jo etukäteen!

Start menusta löytyy se "search bar". Kirjoita siihen: CMD ja paina enter.
Aukeaa se dos prompt.
Kirjoita:
powercfg.cpl,1 ja paina enter.

Se avaa power asetukset. Sieltä löytyy rivi Power buttons and Lid ja sen alta Start menu power button setting. Siitä voit valita, että mikä toiminto siinä on käytössä.

Ostin tossa miniläppärin, mutta kun käytän konetta akulla johto irti, niin wlani ei toimi oikeastaan ollenkaan, missä vika ?

Ostin tossa miniläppärin, mutta kun käytän konetta akulla johto irti, niin wlani ei toimi oikeastaan ollenkaan, missä vika ?

Joko virransäästön tai Wlanin asetuksista löytyy todennäköisesti jotain lähetystehoon akkukäytössä viittaavaa. Sieltä tehot tappiin virtalähteestä riippumatta.

-k

Back
Ylös Bottom