Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Voiko kelan koulumatkatukikortilla (seutulippu) matkustaa millä tahansa bussilla (pirkanmaan alueella)? Entäs expressbussit? Tai siis miten nämä hommat ylipäätänsä menevät? Ei välttämättä rahalla viitsi maksaa niinä harvoina kertoina kun jossain pitemmällä käyn, kun olisi tämä bussikorttikin...

Jos puhut http://www.tampere.fi/joukkoliikenne/liput/matkakorttiliput/seutulippu tuosta niin.

"Tampereen kaupunkiseudun seutulipulla voit matkustaa rajoittamattoman määrän matkoja seutuliikennealueella Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Lempäälä, Pirkkala, myös kaupunkien ja kuntien sisäisessä liikenteessä."

Itselläni on tuollainen ja kuljen väliä Pirkkala - Tampere, joten enköhän tuolla pääsisi vaikka Nokiallekin.

Edit. onhan tuolla myös lisäyksenä "Yövuoroissa sekä kaukoliikenteen pikavuoroissa peritään lisämaksu."

Onnistuuko jauhelihakastikkeen teko korppujauhoilla :D Ei oo kaapissa mitään muutakaan.

edit.
antaa olla. Teen lihapullia niin ainakin onnistuu :)

onks mun hajuaistissa jotain vikaa vai haiseeko/tuoksuuko kurkku oikeasti muka joltain:D? just tuli telkasta doven kurkku-suihkusaippuan mainos...:S

Yksi tärkeä syömättömyyden syy ennen leikkausta on aspiraation vaara induktion aikana eli nukuttaessa. Nukutuksen aluksi ihmistä ventiloidaan yleensä runsaasti ja usein osa hapesta menee mahaan. Tämä saa herkästi aikaan sen, että mahansisältö nousee ylös. Tätä kautta se myös herkästi menee keuhkoihin, josta seuraakin sitten herkästi tehohoitojakso teho-osastolla kun keuhkot voivat olla täynnä sellaista mitä sinne ei kuulu (vrt. hukkuminen --> hapettuminen on luonnollisesti vaikeampaa)

Leikkauksen aikana (nukutuksessa) intubaatioputken cuffi (ilmatäytteinen pallo) täyttää henkitorven, joka estää mahansisällön menemisen keuhkoihin.

Jos leikkaus tehdään puudutuksessa on siltikin varauduttava mahdolliseen nukutukseen ja tästä syystä myös tällöin on oltava syömättä ja juomatta.

Aspiraatio voi seurata muistakin syistä (kuin runsas ventilointi) ja potilaan syömättömyydestä huolimatta mutta yleissääntönä on, että on hyvä olla n. 6 tuntia syömättä ennen leikkausta.

Toki myös esim. laparotomioissa ("mahaleikkaukset"--> ollaan vatsaontelossa ym.) on ruoansulatuskanavan hyvä olla "tyhjä", jottei se haittaa itse leikkausta.

onks mun hajuaistissa jotain vikaa vai haiseeko/tuoksuuko kurkku oikeasti muka joltain:D? just tuli telkasta doven kurkku-suihkusaippuan mainos...:S

Varmaan meinaa vaan sitä, että siinä on jotain ihoa parantavaa kurkku-uutetta. Tuskin siinä kurkun "tuoksua" on haettu :D

Minkä takia joku ainaa soittaa kun istuu pasalla?
Se vaan tuntuu siltä, koska nuo kerrat jäävät aina mieleen paremmin kuin ne jolloin kukaan ei soittanut. Sama kuin vesisateen kanssa.

Ratkaisu ongelmaan: ota kännykkä vessaan mukaan niin ainakin voit vastata jos joku soittaa.

Se vaan tuntuu siltä, koska nuo kerrat jäävät aina mieleen paremmin kuin ne jolloin kukaan ei soittanut. Sama kuin vesisateen kanssa.

Ratkaisu ongelmaan: ota kännykkä vessaan mukaan niin ainakin voit vastata jos joku soittaa.
Kyllä joskus olen huomannut että puhelin ei ole soinut koko päivänä ja sitten kuin istahdat hotelli helpotukseen niin se prkl pärähtää soimaan:D
Niin ja luonnollisestihan olen unohtanut puhelimen pöydälle eikä esim farkkujen taskussa

Joo no mulle soitti yks asiakas just ku olin isolla hädällä. Kysyi että onko hänelle tullut joku paketti johon sitten vastasin etten tiedä kun just istun vessassa. Huuto naurua sain kuunnella sen jälkeen reilun pari min.

Onko sellanen syndrooma tai joku aivohäiriö olemassa ettei ihminen välttämättä aina tunnista peilikuvaansa? Jos on niin minkä niminen?
Yhdellä lievää skitsofreniaa sairastavalla tutullani on tuollaisia oireita. Hän ei uskalla katsoa peiliin välillä, kun ei tiedä kuka sieltä katsoo takaisin.

Mitä on ceramide-sementti?
Olen käyttänyt loreal hiustenhoito-ainetta mutta nyt kun tv.ssä mainostetaan että siinä on sementtiä niin ei enää hirveesti houkuttele :jahas:

Mistä saa maissipiippuja ja mikä olisi hyvää piipputupakkaa?

Itse ostin maissipiipun aikanaan R-kioskilta, hyvää piipputupakkaa on esim. Caravelle.

Jos joku normi(ei mikään koulutettu poliisikoira..) isohko koira vauhkoontuu yhtäkkiä ja hyökkää kimppuun ja ei meinaa heti lopettaa puremista ni mitä siinä pitäis tehdä, pärjääkö sellaselle?

Oon nyt heränny pari yötä siihen, että taistelen sellasta poliisikoira rexin kokoluokkaa olevan, ehkä vähän pienemmän, hurtan kanssa huonoin menestyksin.. :(

Back
Ylös Bottom