Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

No eipä ole monessa muussakaan maassa keskitettyä väestötietojärjestelmää, eikä syyn tarvitse olla siinä että joku näkisi sen kansalaisten alistamisena ja valtion ylivaltana.
Niin? Joku kysyi Yhdysvaltojen tilanteesta ja minä vastasin siihen taustalla olevat syyt mainiten. Ei ollut tarkoituskaan esittää mitään sen syvempää yhteiskunnallista analyysiä tai maailmanlaajuista katsausta.

Voiko n.280cm x 80cm puuvillatrikoomaton pestä 5-6kg:n pesukoneessa?

Aika hiljaista voi pidellä pesukoneessa pesun kanssa...
aiheittaisi pesukoneen siirtymisen viereiseen huoneeseen/kodinkoneiden taivaaseen. :D

Meillä on keittiössä about 150x80 matto ja oon sen muutaman kerran pessyt pesuhuoneenlattialla... painaa märkänä ihan älyttömästi.

miehitetty? miehittämätön?

nykyteknologialla? armstrongin aikaisella teknologialla?

e: apollo 14:lla päälle 4h
http://fi.wikipedia.org/wiki/Apollo_14#Yksityiskohtia

Siis tossa sun linkissä on kuukävelyjen (EVA - Extra-vehicular Activity) kestot, eli aika jonka miehistä vietti kuunkamaralla.

Keskimääräinen matka kuuhun on n. 385000km

http://www.astro.utu.fi/zubi/space/fltheory.htm sanoi:
Jotta luotain voitaisiin lähettää toiselle taivaankappaleelle, sen täytyy päästä pakoon Maan painovoimakentästä. Tähän tarvittava nopeus eli pakonopeus Maan pinnalta on 11 kilometriä sekunnissa.

11km/s = 39600km/h

Eli mun laskujen mukaan pienimmällä mahdollisella (taloudellisimmalla) nopeudella lentoaika kuuhun on vajaa kymmenen tuntia.

Cipe

Siis tossa sun linkissä on kuukävelyjen (EVA - Extra-vehicular Activity) kestot, eli aika jonka miehistä vietti kuunkamaralla.

Keskimääräinen matka kuuhun on n. 385000km

11km/s = 39600km/h

Eli mun laskujen mukaan pienimmällä mahdollisella (taloudellisimmalla) nopeudella lentoaika kuuhun on vajaa kymmenen tuntia.

Cipe

oho niinpä olikin, en sen kummemmin ajatellut asiaa :D hetken mietin että onpas nopeeta.

no lentoaikahan voi olla melkein äärettömän pitkä kun tuota vauhtia voidaan (ja taidetaankin) hidastaa heti kun päästään pois maan painovoimakentästä.

ja tuo nopeuden määrittely on vähän jännä. koska maapallon painovoiman kumoamiseen tarvitaan noin 11m/s^2 kiihtyvyys
(eli enemmän kuin putoamiskiihtyvyys joka on muistaakseni 9,81 +-0,2m/s^2)

veikkaan että tuo nopeus on loppunopeus jolla pompataan pois painovoimakentästä. (pieni vetovoimahan käsittäkseni silti on olemassa, mutta huomattavasti pienempi)

ja ainakin periaatteessa miehittämättömällä lennolla voidaan valita vaikka kaksinkertainen kiihtyvyys (20m/s^2) jos mukana olevat rojut vaan sen kestää ja matka-aika saadaan huomattavasti pienemmäks.

mutta mutuheitto: 12h miehitettynä maasta kuuhun.

mutta mutuheitto: 12h miehitettynä maasta kuuhun.

Eihän tuota aikaa ois pahakaan kököttää kapselissa kun lento jonnekkin thaimaaseen saattaa ottaa helposti sen 10 tuntia :D

Kuinka paljon esim. penkissä pitää ladata painoja tangon toiseen päähän, että tanko kippaa?

Kuinka paljon esim. penkissä pitää ladata painoja tangon toiseen päähän, että tanko kippaa?

riippuu telineen leveydestä. varmaan joku +50kg normi telineellä?

e: voihan tuon laskea statiikan perusteilla :D vois huvikseen väsätä jonkun nätin kaavan.

ee: 75kg laskettuna summamutikkamitoilla tanko 2200mm haarukan leveys 1500mm (tangon paino 20kg, jakauma=5kg päät, 10kg ite tanko-osa) ja yhdellä levyllä joka on "oikealla" paikalla eikä ihan tangon päässä..

Riippuu täysin penkistä, mutta ainakin meidän salilla kyykkytelineestä tanko kippaa siinä 70kg kohdalla. Levyjen leveys ja näin ollen paino vaikuttaa myös. Esim 1 70kg paino ei välttämättä kippaa, kun taas 4x15kg saattais jo kipata. Koittamalla selviää :)

Aika hiljaista voi pidellä pesukoneessa pesun kanssa... aiheittaisi pesukoneen siirtymisen viereiseen huoneeseen/kodinkoneiden taivaaseen. :D

Meillä on keittiössä about 150x80 matto ja oon sen muutaman kerran pessyt pesuhuoneenlattialla... painaa märkänä ihan älyttömästi.

Niin painaa iso korillinen märkää pyykkiäkin ennen linkousta. Ja kyseinen pesukone ei kävele mihinkään, koska on sementoitu tiukasti paikoilleen. Mutta ehkä mä sitten pesen sen käsin.

Miksi joudun lähes aina laskemaan penkkipunnerruspenkin telineitä kun alan tekemään penkkipunnerrusta? Olen kuitenkin varmaan keskivertoa pidempi (187cm) ja sylivälikin 186cm.

(Ei, en käy missään gorillasalilla jossa muilla kävijöillä on metrinpituiset kädet)

Osaat kunnon tekniikan --> nostomatka lyhenee?

Miksi joudun lähes aina laskemaan penkkipunnerruspenkin telineitä kun alan tekemään penkkipunnerrusta? Olen kuitenkin varmaan keskivertoa pidempi (187cm) ja sylivälikin 186cm.

(Ei, en käy missään gorillasalilla jossa muilla kävijöillä on metrinpituiset kädet)
Joku on aina sattumalta tehny kapeaa penkkiä ennen sua?:rolleyes:

Ostin uuden kannettavan joku aika sitten ja nyt tuli mieleen että, miten saisi akun säilyttämään varauskykynsä mahdollisimman pitkään ?

Edellisessä kannettavassa oli akku viimeisen vuoden siinä kunnossa ettei sitä voinut käyttää ilman verkkovirtaa. Sitä ja tätä uutta konetta tulee kuitenkin käytettyä lähinnä ns. piuhan päässä. Pitäisikö akun antaa tyhjentyä aina välillä vai onko sillä mitään merkitystä ?

Back
Ylös Bottom