Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Tietääkö kukaan paikkaa Turun alueella jossa voisi tehdä kunnollisen kuntotestin? Haussa siis lihaskuntotesti ja maksimaalisen hapenottokyvyn testaus(polkupyöräergo tai juoksumattotesti), jossa mukana ainakin maitohapon testaus ja jos mahdollista myös hengitysilman analysointi. Jos löytyy omakohtaisia kokemuksia osaavista testaajista tältä seudulta niin vielä parempaa.
Tää ei kyllä ole niinkään varsinainen tyhmä kysymys. Yritin vähän katella, muttei löytyny Turusta mitään. Joten ehkä joudut tekemään reissun jonnekin muualle. Kandee ehkä ettiä myös täältä, en ite jaksanu kaivella Turkua sieltä sen kummemmin (foorumille pitää rekata, että haku toimii). Ainakin joku turkulainen oli kynnykset mittauttamassa @ PNM-keskus Caribia Turku (Jukka Kapanen).

Tietääkö kukaan paikkaa Turun alueella jossa voisi tehdä kunnollisen kuntotestin? Haussa siis lihaskuntotesti ja maksimaalisen hapenottokyvyn testaus(polkupyöräergo tai juoksumattotesti), jossa mukana ainakin maitohapon testaus ja jos mahdollista myös hengitysilman analysointi. Jos löytyy omakohtaisia kokemuksia osaavista testaajista tältä seudulta niin vielä parempaa.

Paavo Nurmi keskus, testejä tehdään Caribian tiloissa. Siitä on niin kauan kun itse kävin, että ihan varmuudella en muista mitä kaikkea löytyy, mutta pyörällä ainakin pääsee polkemaan, muistaakseni myös matto löytyy ja luulisin mahdollisuuden olevan myös hengitysilman analysointiin.

Sehän se varmaan on toikin minkä laitoin tossa edellä sitten. En tosin tajua mikä PNM:ssä toi M on. No se kirjottaja olikin turkulainen.

Voiko puhua litteroinnista silloin, kun esim. venäläinen nimi kirjoitetaan monella eri tyylillä? Esim. venäläiseen tai eurooppalaiseen tyyliin.

Kyseessä on translitterointi eli kirjoittaminen toisilla aakkosilla. Litterointia on esim. ääninauhan purku tekstiksi samalla kielellä.

Translitterointi noudattaa sanan alkuperäistä kirjoitusasua ja käytännöt vaihtelevat joidenkin äänteiden kohdalla sen mukaan, mikä on missäkin kielessä lähempänä alkuperäistä ääntämystä, esim. Сергей on suomessa Sergej ja englannissa Sergey. Aina ei ole olemassa latinalaista kirjainta vastaamaan venäläistä äännettä, mistä seuraa hankaluuksia, esim. Михайл on suomessa Mihail ja englannissa Mikhail, oikea ääntämys ei kuitenkaan ole kevyt suomalainen henkäys-h eikä englantilainen vastine kh, vaan reipas saksalaistyylinen kurkkuäänne-h.

Venäläiset taas translitteroivat vierasperäiset sanat kyrillisille aakkosille äänneasun mukaan, mikä näyttää kauhealta. Esim. James Brown = Джеймс Браун eli Dzhejms Braun.

Kerroin tämän teille ihan vaan siksi, että lusmuilen toimistolla enkä viittis tehdä hommia :jahas:

Mitäs polkupyörän renkaiden koot meinaavat tai siis mitä esim luvut 50-599 tarkoittavat??:confused:

Sikäli kuin olen sinnepäin ymmärtänyt, nuo ovat ihan normaali renkaan paksuus ("leveys") ja vanteen halkaisija, tosin vanhahtavan tuumamerkinnän sijasta millimetreinä.

Kun ostat tuohon renkaaseen sisäkumia, pitää valita sellainen, jonka kokomerkinnässä w/x-y/z täyttyvät ehdot w <= 50 <= x ja y <= 599 <= z.

-k

Mun tyhmät kysymykset ne eiku vaa jatkuu, eli tällä
kertaa, mikä avuks aivan saakelin alhaseen verenpaineeseen?
äsken ihan tylsyyttäni mittasin, nii 98/60:rock:

Olo on sen mukanenkin, että verenpaine on alhaalla, aivan kanttuvei olo ja tuntuu ettei päässä ole mitään, eli ihan tyhjäpää fiilis tällä hetkelläkin, ja ku esim puhelin soi ja joutuu lähtee juoksee sen perään, nii meinaa taju lähtee ja sinisiä pilkkuja vaan näkyy:wall:

Mun tyhmät kysymykset ne eiku vaa jatkuu, eli tällä
kertaa, mikä avuks aivan saakelin alhaseen verenpaineeseen?
äsken ihan tylsyyttäni mittasin, nii 98/60:rock:

Olo on sen mukanenkin, että verenpaine on alhaalla, aivan kanttuvei olo ja tuntuu ettei päässä ole mitään, eli ihan tyhjäpää fiilis tällä hetkelläkin, ja ku esim puhelin soi ja joutuu lähtee juoksee sen perään, nii meinaa taju lähtee ja sinisiä pilkkuja vaan näkyy:wall:

Jos tota on jatkunut jo pitempään niin mites olis lääkärillä käynti?

Olen huolimattomuuttani unohtanut katsastaa autoni ajallaan, jos nyt ajan katsastuskonttorille niin voikohan tulla jotain ongelmia paikanpäällä? Toivottavasti ei kovin montaa ratsiaa osu matkalle...:nolo:

Olen huolimattomuuttani unohtanut katsastaa autoni ajallaan, jos nyt ajan katsastuskonttorille niin voikohan tulla jotain ongelmia paikanpäällä? Toivottavasti ei kovin montaa ratsiaa osu matkalle...:nolo:
Ei niitä siellä kasastuskonttorilla kiinnosta. Eikä poliisejakaan jos selität uskottavasti, että olet justiinsa menossa. Tai noista jälkimmäisistä ei kyllä ikänä tiedä.

Nimim. Kertaakaan en ole ajallaan katsastanu. :D

Itellä kävi sama tilanne viime kesänä, soitin konttorille ja varasin ajan - täti sanoi, että kun aika on varattu niin voit huoleti ajella sinne katsastukseen, jos sedät pysäyttää niin kerrot tilanteen.

Mulla on katossa "normaaleiden" sokeripalan ja ruuvinreikien sijaan pistoke ja koukku. Mistä kattovalaisimia, jotka sopivat ko. puitteisiin ?

Esimerkiksi kodinanttilasta löytyi _vain_ yksi tälläinen valaisin(ei miellyttänyt).

Ostat sieltä lamppukaupasta niitä liittimiä ( pistokkeita ), ja lamppuvalikoima laajenee äärettömyyksiin.

Mulla on katossa "normaaleiden" sokeripalan ja ruuvinreikien sijaan pistoke ja koukku. Mistä kattovalaisimia, jotka sopivat ko. puitteisiin ?

Esimerkiksi kodinanttilasta löytyi _vain_ yksi tälläinen valaisin(ei miellyttänyt).

Mikä vaan kunhan laitat valaisimeen pistokkeen, jos siinä ei sellaista ole. Pistokkeen naaraskappaleenkin saat katosta pois jos et sitä tarvitse.

Koko pisteke/koukku-teline irti katosta vaan.
Löytyykö alta normaalit, kaksi ruuvin reikää ja langan päät ?

Jos telineen kiinnitys on väärä lampun kiinnitykseen verrattuna, niin aina saat poralla kattoon lisää reikiä.

Lankoja siellä voi olla kaksi tai kolme, oletettavasti kuitenkin kaksi. Laitat uuden lampun samalla tavalla kuin pistoke on kytketty, jos pistokkeessa on kaksi reikää.

Koko pisteke/koukku-teline irti katosta vaan.
Löytyykö alta normaalit, kaksi ruuvin reikää ja langan päät ?

hyvin todennäköisesti. jos sulla on onnea, sieltä löytyy jopa semmonen muovinen upotettu jakorasia.

kannattaa olla tarkkana ettei vahingossa riko mitään, noissa on välillä aika monimutkasia kiinnityksiä esim piuhoihin ja saa vartin keikkua tuolilla ennenkun tajuaa miten irtoaa.

Back
Ylös Bottom