Penikat kipeinä, Mikä avuksi?!?

MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
Minulla on ollut jo pidemmän aikaa penikat kipeinä. Välillä helpottaa viikoksi tai pariksi mutta aina tulee kumminkin takaisin. Olen kuullut että niitä pitäisi hieroa tai laittaa kylmän /kuuman veden alle. Olisiko jollain hyviä neuvoja avuksi.

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
Kipuhan tulee siitä, että kiristynyt lihaskalvo tulehtuu. Kärsin vaivasta joskus rankemminkin, kun harrastin pikajuoksua. Aluksi määrättiin ihan lepoa, hierontaa ja kylmähoitoa. Piikkareilla ei saanu juosta, asfaltilla ei saanu juosta tossuillakaan. Lepo autto vähäks aikaa mutta tuledus tuli aina uudestaan, kun alko taas treenaamaan. Mulla leikattiin penikat sitten molemmista sääristä, ja kun ne senkin jälkeen vaan tulehtu, lopetin juoksun... Tulehduskipulääkkeitä tuli popsittua ihan huolella. Ei kai siihen aina auta oikein mikään muu kuin että ei treenaa sitä mistä ne kipeytyy.Oon ymmärtäny että tauti on enemmänkin nuorten ongelma ja helpottuu kun vanhenee, korjatkaa jos oon väärässä. On kyllä inhottava vaiva, kun särkee niin älyttömästi ja tulee just aina uudestaan.

Matti Kyyra, Töölön kisahallin urheilulääkäri on erikoistunut penikkataudin hoitoon. Itse voin suositella erittäin lämpimästi. Oma penikkatautini oli sillä tasolla, että käveleminen teki tuskaa. Molemmat pohkeet leikattiin, jonka jälkeen kintut olivat n. 3kk kondiksessa. Tämän jälkeen Tapio Kallion vastaanotolle, joka suositteli kääntymään tämän kyseisen Hra Kyyran puoleen. Töölön kisahallilla sitten kuvattiin juoksumatolla juoksemista ja otettiin jalan muodosta kuvat. Näiden perusteella sitten tehtiin tukipohjalliset, joita tuli käyttää muutaman kk:n ajan. Ongelma on nyt ollut poissa n 3 vuoden ajan. Pelaan mm futsalia 3-4 krt vk:ssa, joka on erittäin kuormittava laji juuri pohkeiden ulko-osille. Tukipohjalliset koko operaation kera maksaa n 200€. Mulla maksoi firma tuosta 70%, joten kannattaa ottaa työterveyslääkäriltä selvää ja yrittää laittaa osa firman piikkiin, jos ei huvita itse koko summaa maksaa..

Kipuhan tulee siitä, että kiristynyt lihaskalvo tulehtuu. Kärsin vaivasta joskus rankemminkin, kun harrastin pikajuoksua. Aluksi määrättiin ihan lepoa, hierontaa ja kylmähoitoa. Piikkareilla ei saanu juosta, asfaltilla ei saanu juosta tossuillakaan. Lepo autto vähäks aikaa mutta tuledus tuli aina uudestaan, kun alko taas treenaamaan. Mulla leikattiin penikat sitten molemmista sääristä, ja kun ne senkin jälkeen vaan tulehtu, lopetin juoksun... Tulehduskipulääkkeitä tuli popsittua ihan huolella. Ei kai siihen aina auta oikein mikään muu kuin että ei treenaa sitä mistä ne kipeytyy.Oon ymmärtäny että tauti on enemmänkin nuorten ongelma ja helpottuu kun vanhenee, korjatkaa jos oon väärässä. On kyllä inhottava vaiva, kun särkee niin älyttömästi ja tulee just aina uudestaan.

Itsellä on penikat vaivanneet n. 3v, 2v kun jalkapalloa tuli vielä potkittua, ja penikkojen takia lopetin sen. Toivottavasti nyt intin ajan kestävät. On muuten hirmuinen kipu. On tullut venyteltyä ja hoitoja tehty, mutta ei viitsisi leikata. Ovat jo vähän hellittäneet kyllä.

Mulla oli kans penikat kipeenä n. vuosi sitten.

Aluksi en tehnyt mitään, lepäsin vaan ja arvelin,että kyllä tämä tästä.

Niin siinä kuitenkin kävi, että vaikka vaivat hellittivät levon myötä hetkeksi , niin heti kun alotti taas futiksen/juoksemisen niin mokomat palasivat.

Onnekas varmaan olin, kun en leikkaukseen joutunut. Mulle apu oli sekä kylmä-kuuma hoito että uudet kengät.

Kylmä-kuuma hoitoon löytyy ohjeita netistä, ja sen verran siitä muistan että se sattui aivan s*atanasti kun paineli jo valmiiksi kipeitä penikoita ruuvimeisselin päällä tai muulla vastaavalla... Uskon kuitenkin , että suurempi apu oli oikeat kengät. Mulle penikat alun perin puhkesi mun jaloille sopimattomista nappiksista, ja uusien lenkkareiden ja nappisten osto on pitänyt penikat poissa.

Pahuksen ikävä vaiva , ei voi muuta todeta.

Kärsin aikoinaan samasta vaivasta, ei pystyny yhtään kävelee ilman kipuja. Rupesin venyttelee pohkeita joka päivä sekä sijoitin kunnon lenkkitossuihin ja vaiva parana välittömästi. Ilmeisesti kireät pohje lihakset vaikuttivat vaivaan mutta vielä enemmän varmasti huonot kengät eli kauppaan mars.

Itsellä auttoi paljon jo se kun lenkin jälkeen suihkuttelin pohkeita ja sääriä vuoron päältä jääkylmällä ja kuumalla/lämpimällä vedellä useamman kerran. Ongelmani penikoiden ja pohkeiden kanssa eivät olleet hirveän suuret, mutta kyllä toi keino teki juoksemisesta huomattavasti mukavempaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom