Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Minkä vuoksi taivas on sininen? (Jos siis on.) Heijastaako veden väri taivasta vain toisinpäin? Vai ei mitenkään?

Minkä vuoksi taivas on sininen? (Jos siis on.) Heijastaako veden väri taivasta vain toisinpäin? Vai ei mitenkään?

Vesi voi näyttää siniseltä, koska se heijastaa taivasta. Miksi taivas taas on sininen, no:

Kun Demiurgi eli luojajumala päätti maalaavansa taivaankannen jollakin ns. värillä päätyi hän siniseen. Tässä välissä on huomautettava, että mitään värejähän ei oikeasti ole olemassa, ne ovat vain subjektiivisia havaintojamme maailmasta, josta ei voi saada mitään tietoa, koska aistimme pettävät meitä ja ainoa asia minkä voin tietää on Cogito ergo sum.

tai

Kaikki tieto saadaan empiirisestä kokemisesta ja muunlaista tietoa ei voi saadakaan, tai edes ole. Tässä tapauksessa taivas on tosi sininen ja todesti sininen, koska subjektiivisuus on todesti objektiivista.

Emme puutu tässä asian käsittelyssä siihe kysymykseen, että voiko ihmisellä olla tietoa a priori (saati, että hänellä olisi kokemusta a posteriori )

Eli itse asiaan, miksi sininen? No ku se on ihan kiva väri, silleen rauhottava
juu nou, varsinki ku sinne lisäilee niitä valkosia pilvenhattaroita, jotka näyttää ihan naapurin puudelilta.

-muokattu vähemmän epäjärkeväksi-

Raskolnikov tuossa heitti jo uskonnollisen vastauksen. Tieteellisesti ottaen se menee näin http://fi.wikipedia.org/wiki/Taivas

I beg to differ. Vastaukseni oli filosofinen, ei uskonnollinen. Ei välttämättä kovin modernin filosofinen, mutta kuitenkin. Sitä paitsi tosta sun teoriasta puuttuvat kokonaan puudelit, mikä ei tee siitä vähimmässäkään määrin uskottavaa.

I beg to differ, vastaukseni oli filosofinen, ei uskonnollinen.

Totta. My bad.

Eikös tuossa sukkien katoamisjutussa ole sukan muodolla mitään vaikutusta? Sukan pussimainen muoto antaa sille tarvittavan nopeuden linkouksessa ja sukan sisään muodostuva ylipaine lisää sukan nopeutta, jolloin se saavuttaa ns. "kriittisen tilan" ja katoaa tuonne aika avaruuteen? Siksi koneesta löytyy parittomana aika usein rikkinäisiä sukkia.

Totta. My bad.

Eikös tuossa sukkien katoamisjutussa ole sukan muodolla mitään vaikutusta? Sukan pussimainen muoto antaa sille tarvittavan nopeuden linkouksessa ja sukan sisään muodostuva ylipaine lisää sukan nopeutta, jolloin se saavuttaa ns. "kriittisen tilan" ja katoaa tuonne aika avaruuteen? Siksi koneesta löytyy parittomana aika usein rikkinäisiä sukkia.

Tuo on hyvinkin totta ja eittämättä vaikuttaa sukan lähtönopeuteen. Joka tapauksessa, olemme päätelleet, että aika-avaruusaukon syntyminen olisi itsessään sukista täysin riippumaton prosessi ja että sillä olisi enemmän tekemistä itsensä pesukoneiden ja linkouksen kanssa.

Ratkaisemattomia ongelmia kuitenkin vielä löytyy. Emme ole pystyneet todentamaan linkousnopeuden vaikutusta ulottuvuusaukon syntyyn. Onko eroa, jos linkoaa 700:lla kierroksella minuutissa, verrattuna siihen, että linkoaisi 1000:lla kierroksella?

Tästä johtuu pari lisäkysymystä: Onko linkousnopeudella vaikutusta
1a). "Aukon" suuruuteen?
2. "Aukon" imukykyyn?
1b). Onko "sen" koolla väliä?

Empiirisiä kokeita on hankala suorittaa, mutta yhtä pian kun löydämme vapaaehtoisen lingottavan, saamme vastaukset näihin mieltä askaruttaviin kysymyksiin. Over n´ out.

Näkevätkö kaikki ihmiset värit samanlaisina? Esim. voiko mun sinisenä näkemäni väri ollakin jollekin punainen?

Joo. Kaikki. Paitsi Raskolnikov :D . Kysehän on vain valon aallonpituuksista, mutta onhan ihmisillä erilaisia näkökykyyn vaikuttavia tekijöitä esim. kaihit, puna-viher sokeus jne. jotka voivat vaikuttaa noiden värien aistimiseen.

Näkevätkö kaikki ihmiset värit samanlaisina? Esim. voiko mun sinisenä näkemäni väri ollakin jollekin punainen?

Värisokealle tietenkin, muuten varmaan melko pitkälle yhtenäinen värinäkö, en tiedä sitten onko olemassa jotain superhuman poikkeuksia, jotka näkee ultravioletti säteilyä. Jotkut eläimethän näkevät paljon laajemmalla skaalalla kuin ihmiset.

Joka tapauksessa, kun härkä näkee punaista, niin oikeesti se näkee harmaata, ja sitä on arki.

-edit- H.R. perkele, koko ajan syöttämässä valheita kansalle. Propagandisti :D

Tuo on hyvinkin totta ja eittämättä vaikuttaa sukan lähtönopeuteen. Joka tapauksessa, olemme päätelleet, että aika-avaruusaukon syntyminen olisi itsessään sukista täysin riippumaton prosessi ja että sillä olisi enemmän tekemistä itsensä pesukoneiden ja linkouksen kanssa.

Nimenomaan. Linkous, märkä pyykki joka linkouksen voimasta painautuu rumpua vasten tasaisesti joka puolelle ja tiivistää veden poistumisaukot. VTT on tehnyt kokeita Kuopiossa, joissa on selvitetty tiivistyneen pyykin rakoihin muodostuvista "kriittisistä aukoista". Nämä aukot ovat erittäin pieniä ja kun paine-ero tyhjenevän rummun ja poistuvan veden välillä on riittävä, muodostuu kriittiseen aukkoon äänen nopeudella kulkeva suihkuvirtaus tai "sykloni". Se mitä syklonissa tapahtuu, onkin vielä hämärän peitossa. Vaisala kehittää juuri täsmämittauslaitteita syklonin olosuhteiden mittaukseen.

Ratkaisemattomia ongelmia kuitenkin vielä löytyy. Emme ole pystyneet todentamaan linkousnopeuden vaikutusta ulottuvuusaukon syntyyn. Onko eroa, jos linkoaa 700:lla kierroksella minuutissa, verrattuna siihen, että linkoaisi 1000:lla kierroksella?

Tällä ei ole kokeiden mukaan merkitystä. Enemmän merkityksellistä on syklonien syntyminen kriittisissä aukoissa ja se, että niiden omamassa on riittävä imaisemaan sukan. Näitä olosuhteita ei ole saatu laboratoriossa kuin hetkellisesti aikaiseksi. Kehänopeushan 700 1/min pyörivällä on n 60km/h ja 1000 1/min pyörivällä koneella n. 94 km/h ja kaikkihan me tiedämme, ettei noilla nopeuksilla kuuhun mennä.

Tästä johtuu pari lisäkysymystä: Onko linkousnopeudella vaikutusta
1a). "Aukon" suuruuteen?

VTT:n mukaan ei ole ratkaisevaa. Kunhan linkousnopeus riittää tekstiilien "ajamiseen" ulkoreunoja vasten ja että riittävä paine-ero syntyy.

2. "Aukon" imukykyyn?

Kriittisten aukkojen määrä vaikuttaa imukykyyn

1b). Onko "sen" koolla väliä?

Tästä onkin sitten jo yhtä monta mielipidettä, kuin on tutkijoita. VTT ei ota kantaa. Liian pienellä ei lienee kuitenkaan tapahdu mitään ja liian iso on vaarallinen.

Empiirisiä kokeita on hankala suorittaa, mutta yhtä pian kun löydämme vapaaehtoisen lingottavan, saamme vastaukset näihin mieltä askaruttaviin kysymyksiin. Over n´ out.

Ohessa kaaviokuva VTT:n käyttämästä koelaitteistosta, joilla pyritään simuloimaan pesukoneen sisällä linkouksessa olevia olosuhteita http://i122.photobucket.com/albums/o276/H_R_photo/vttsykloni.jpg?t=1166437628

H.R. perkele, koko ajan syöttämässä valheita kansalle. Propagandisti :D

Da. Olen kintereilläsi. Kun illalla kävelet kotiin ja tunnet jäätävän tuulen niskassasi, se olen minä. Kun yöllä heräät tunteeseen, että joku tarkkailee, se olen minä. Kun avaat koneesi, se olen minä. T: tovarištš Petrovits ;)

Mitä nyt oikein Helsingissä tapahtuu? Keskusta täynnä poliisin maijoja ja sotilaspoliiseilla joku marssitus (ainakin) Oulunkylän ja Maunulan halki. Ei tietoa Helsingin Sanomissa, eikä edes iltasanomissa.

Mistähän voisi saada Pakkis -taustakuvia ynnä muuta sälää? Kokeilin googlata, niin löytyi vaan yksi kuva pakkiksesta jonka vois laittaa taustakuvaks :jahas:

Miksköhän 400:n Buranan haittavaikutus osiossa kehoitetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin niin pian kuin mahdollista niinkin mitättömän syyn, kuin närästyksen ja lievien vatsavaivojen takia?

Back
Ylös Bottom