Halpa sähkökitara

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mmn
  • Aloitettu Aloitettu

Mmn

Eli innostus kitarointiin on syttynyt ja sähkökitara pitäisi saada :)
Ongelmana on vain budjetti, joku 150e alkaa olla kattoraja...
Tuolla ei varmaan kovin hyvää pakettia kasaan saa, mutta mieluummin halpa kitara kuin ei kitaraa ollenkaan, vai? :) Mitä mieltä jengi on noista halppis paketeista? Ainakin tuollainen merkki kuin Harley Benetton on haukuttu aika lyttyyn, mutta entäs nuo muut?
http://www.activemusician.com/item--EM.BHR-V-TONE-GUITAR-PACK
Tuo ei olisi ainakaan hinnalla pilattu, mutta onko täysin lelu?
http://www.thomann.de/fi/behringer_usb_guitar_iaxe393.htm
Aika kätevä peli oisi kyllä toikin... :)
Käytettynä saa varmaankin samaan hintaan hiukan parempia vehkeitä, mutta siinä taasen tullaan siihen, että suurinosa noista on tuolla pääkaupunki seudulla ja näkemättä kitaraa ensin on aika riskipeliä lähteä postin kautta ostamaan yksityiseltä tuollaista :rolleyes:

http://www.activemusician.com/item--EM.BHR-V-TONE-GUITAR-PACK
Tuo ei olisi ainakaan hinnalla pilattu, mutta onko täysin lelu?

Toi on varmasti ihan hyvä ensimmäiseksi kitaraksi. Eihän se mikään pro-tason kitara tietenkään ole, mutta ihan samalla tavalla opettelet sillä alkeet kuin puolet kalliimmallakin. Ja mukavampi soitella kun on vahvistin. :thumbs:

Vähän kalliimpi setti:

249€ http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_f_10_starter_pack.htm
205€ http://www.thomann.de/fi/ibanez_grx40jubkn.htm

Jos on mahdollista niin kannattaa käydä pyörähtämässä F-musiikin Vantaanportin myymälässä, siellä on nyt joulusiivousale ja skeboja lähtee alk. 130e. Siellä voit myös käydä testaamassa soittimia eikä tarvi umpimähkään netistä tilailla. Kannattaa ottaa joku kokeneempi soittaja mukaan niin se voi auttaa sua valitsemisessa.

Toisaalta hyvällä kitaralla on varmasti myös mukavampi aloitella sitä soittoharrastusta. Itse hommasin ekaksi kepiksi loppukesästä Ibanezin RG321MH:n ja sille kaveriksi MicroCuben. Yhteishintaa kertyi liikkeestä ostettuna 450euroa, mutta päivääkään en ole katunut. Kakarasta asti soitelleet kaveritkin ovat kovasti kehuneet kyseistä vehjestä.

Eron ihan halppiskitaraan huomaa kyllä selvästi tällainen kädetön amatöörikin. Tuli kokeiltua tuossa isoveljen noin 200 enskan huonosti säädettyä halppista ja soittaminen tuntui lähes mahdottomalta. Toisaalta jos sillä oppii soittamaan, niin onnistuu se varmaan sitten paremmallakin kepillä...

Pienellä lisäsijoituksella vaan saa soittimen, jota jaksaa varmasti soitella vähän pidempäänkin, ja ennenkaikkea se sitä haluaa soittaa.

Tuolla jotain juttua aiheesta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=50037&highlight=mik%E4+ensimm%E4iseksi

Ja ne säädöt kannattaa käydä laitattamassa kuntoon heti ensimmäiseksi. Päin ahteria säädetty keppi syö soittohalut melko hyvin. Vaikka se olis suoraan tehtaalta tullut, niin ei se siltikkään tarkoita että se on hyvissä säädöissä.

Jos ehdoton raja on toi 150€, ja se pitää sisällään vahvistimen, niin melkein katselisin ennemmin hyvää akustista kitaraa. Uutenakin tolla rahalla saisi laatupelin.

Mutta kyllähän sähkökitara on sähkökitara, eikä sitä tärinää helposti vaimenneta. Toinen mahdollisuushan olisi katsella käytettynä tuota kitaraa, saattaisit saada ihan kelvollisen pelin.

Jos olet kuitenkin valmis nostamaan budjettiasi, niin melkein täydellinen valinta olisi uutenakin tuo Sepsiksenkin hommaama Ibanez RG321. Se on äärimmäisen helpposoittoinen kitara tehdasvalmiine ysisetin kielineen ja jumbonauhoineen. Ostin itsekin sellaisen tässä syksyllä kokoelmiin, ja olen siirtynyt Pacifica-suosittelijasta RG321-suosittelijaksi. :D

Eikä ole syytä vähätellä hyvän vahvistimen merkitystä. Se on yhtä tärkeä soundissa kuin kitarakin. Rolandin Cube-sarjan vahvistimet ovat erinomaisia valintoja. Itse olen havainnut tämän Voxin http://www.thomann.de/fi/vox_ad30vt_valvetronix_gitarrencombo.htm aivan lyömättömän hyväksi ämyriksi.

Kitaransoitto voi muuttua yllättäen kalliiksi harrastukseksi. Mutta suhteellisen järkevillä alkuhankinnoilla saa edullisesti hyvät kamat, joista riittää vuosiksi ja vuosiksi iloa. Erittäin hyvä sijoituskohde mielestäni.

Itsellä toi kyseinen rg just. Tosi joustava vehje. Paksummat kielet niin alkaa hevinkin taittumaan. Oikeestaan noi tuplahumpparit itessään pakottaa siihen. Sellasta käytettynä, tai sit pacificaa, josta joku taisikin mainita.

Vaikka sanotaan että väinämöinen soitti vaikka sitten hauenleuoilla, niin uskon että kunnon soittimella on varsinkin alussa ratkaiseva merkitys soittomotivaatioon. Ei välttämättä muuten kuin psyykkisesti, mutta on kuitenkin.

Komppaan aiempien kommenttien kanssa, Ibanez RG321 ja Rolandin Microcube.

Itse olen soittanut 10 vuotta ja tällä hetkellä harjoittelusettinä on Ibanez JEM77FP ja juurikin toi Microcube. Kaverille ostatin tuon RG321:n, kokeilin ja suorastaan yllätyin kuinka hyvä voi tuollainen halvemman luokan Ibanez olla. Microcube nyt vaan sattuu olemaan yks parhaista (ellei parhain) tuon hintaluokan vahvistin :kippis1: Ero tuolla setillä tollaiseen yht. 150€ settiin on SUURI

Itse aloitin aikanaan Squier Fenderin strat +15watt vahvari halpis paketilla, hintaa koko setillä 200e. Kitaran vireessä pysymättömyys ja "jäykkä" soitettavuus lannisti aika paljon jo soittoharrastusta. Noin vuoden soiton jälkeen meni hermot ainaiseen uudelleen virittämiseen, joka kerta meni kitara todella pahaan epävireeseen yön aikana, eikä muutenkaan ollut mikään miellyttävin soittaa. Sillä kuitenkin sai hyvän harrastuksen alkuun. Menin paikalliseen musiikkitarvikeliikkeeseen testailemaan eri keppejä, 200e hintaluokasta ylöspäin kitarat olivat jo aivan eri planeetalta. 200-400e kitaroiden välillä en kovin ratkaisevia eroja löytänyt.

Samoihin aikoihin aloin metsästämään myös vahvistinta, Thomann.de:stä löytyi Harley Bentonin 80w vahvari kokoonsa nähden todella halvalla, tilasin sen ja vähän aikaa taas mentiin tyytyväisenä. Kun alkuhuumasta päästiin, niin ääni oli vieläkin kauhea, nyt vain paljon kovempana.

Nyt sitten muutamaa vuotta myöhemmin tuli kokeiltua tuota Rolandin cube-30, ääni oli jotain sanoin kuvaamatonta hintaansa nähden, ostin sen saman tien.

Aina ei kannata sitä kaikkein halvinta etsiä. Suurin piirtein 400-600e jos olisi mahdollista sijoittaa niin varmasti löytyy välineet pidemmäksikin aikaa. Tuolla 150e suosittelen joko akustista kitaraa, tai sitten käytettyjä metsästämään.

Onnea alkavalle harrastukselle. :)

Ite kyllä suosittelen Squieria eka kitaraksi. 5v soittanut samalla aloitus-Squierilla ja siinä on vieläkin vaan niin pirun hyvä tatsi! Strato sarjaa. Eikä maksa maltaita. Ja koskaan, ei ikinä harley bentoneita. Ja jos vahvaria päälle, niin microcube ehdoton ykkönen.

Tottakai ostaisin kalliimman jos yksinkertaisesti olisi varaa sellaiseen, mutta nyt on tyydyttävä halvempaan vaihtoehtoon :rolleyes:
Akustista en kyllä ole ostamassa, eihän siitä saa mitää fiboja joten motivaatio sillä soitteluun ei ole kovin suurta :D
Noh, pitääkai sitten vain alkaa käytettyä metsästämään :)

Ja koskaan, ei ikinä harley bentoneita
No tähän ei voi aivan täysin yhtyä. Harrikat on paskoja kitaroita kyllä, mutta ei ihan niin paskoja mitä jutut kertoo. Itellä on semmonenkin joskus ollut ja ei se tod niin huono ole mitä tarinat kertoo. Huono, mutta ei ihan niiiiiiiin huono. Huonommillakin oon soitellut.

Toi on varmasti ihan hyvä ensimmäiseksi kitaraksi. Eihän se mikään pro-tason kitara tietenkään ole, mutta ihan samalla tavalla opettelet sillä alkeet kuin puolet kalliimmallakin. Ja mukavampi soitella kun on vahvistin. :thumbs:

Vähän kalliimpi setti:

249€ http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_f_10_starter_pack.htm

f-10 setti on kyllä minusta susi(vai sysikö se on?)paska. Kaveri osti, ja ei minusta ole todellakaan hyvä. Itse ostin espin ltd-m50:n, microcuben ja laadukkaan kantopussin hintaan 300-320 €, siis uutena. reilu viidenkympin satsaus parantaa laatua ihan reilusti jo.

Tottakai ostaisin kalliimman jos yksinkertaisesti olisi varaa sellaiseen, mutta nyt on tyydyttävä halvempaan vaihtoehtoon :rolleyes:
Akustista en kyllä ole ostamassa, eihän siitä saa mitää fiboja joten motivaatio sillä soitteluun ei ole kovin suurta :D
Noh, pitääkai sitten vain alkaa käytettyä metsästämään :)

Itse jättäisin noi halvemmat ostamatta ja jättäisin soittamisen sikseen. Kun huomaa kitaran olevan surkea lankku, niin soittoinnostus lopahtaa ja jälleenmyyntiarvohan noissa ei päätä huimaa, joten niistäkin vähistä varoista saisit vain murto-osan takaisin.

Säästä vaikka se kaksi kuukautta tai puoli vuotta, tutkaile käytettyjä kuin haukka ja lue paljon muusikoiden.netiä (katso foorumi!). Tuolla on Mnetin tori, joten eikun tutkailemaan http://muusikoiden.net/tori/index.php?id=1&location=all&type=all

PS. Muistan kokeilleeni tuota aloituspostin Behringeriä Gigantissa, oli kyllä melkoinen raastinrauta. :lol2:

Helvetisti vaikuttaa soittofiilikseen ja kehittymiseen se, kuinka hyvältä kamat tuntuu ja soi. Ei ehkä ihan alussa, vaan sitten kun alkaa tulemaan tatsia hommaan.

Eli suositellaan tuota säästämistä. Squieri on hyvä, Ibanezin Rg:tä komppaan minä myös.

mulla on kitara nimelta "maison" :D , oon 3. omistaja ja eka maksoi siitä 1500mk, avastin (paloherkällä) 15W vahvistimella.

vireessä se oikein hyvin pysy, 30min soittoa max ja viritystä kiitos.
helppo sillä on soitella kun oon säätänyt kielet alemmas ja välillä tulee soitettua matalammalla asteikolla jolloin soitto on kevyttä paksummillakin kielillä.

eli joku kaveri kokemuksella mukaan kauppaan ja katsotte kitaran joka ei turhia särise ja tuntuu käteen hyvältä.
ei liian paksu, ohut, raskas... jne.

ja jos himoilee parempia saundeja joskus myöhemmin niin älä himoile uutta kitaraa vaan kunnon vahvistinta (putki tai putkimallinnuksella) ja efektiä.

eräs kaverini osti noin 1500e gibsonin ja hänellä on vahvarina joku leem 15W, että silleen.
mulla toi halpis maison, tech21 ja boss m50 kumpihan soi paremmin, tai kuullostaa. ja hinnaltaan paketti on edullisempi minulle.

eikä siinä vielä kaikki, toi gibson on säädetty vituiks ja vanhoilla kielillä niin sen soittaminen ja kuunteleminen vastaa liki rikkinäistä kitaraa, eli saa siitä paskastakin ihan ok:n kunhan pitää sen "kunnossa"

Saattaa hyvinkin olla, että hommaan sitten jonkun tuollaisen käytetyn, en niin halppis setin jostain. Kaverilla on tällä hetkellä yamahan kitara + siihen joku vahvistin, uutena oli vähän päälle 200e maksanut tuosta ja hyvin se on tuolla jo vuoden päivän soitellut ja hyvin soi :rock:
Mutta heittäkääpä nyt jotain mielipidettä tuosta mun postin tokasta, usb porttiin laitettavasta kitarasta? Kun saattaisin käytettynä saada aika halvallakin... :)

Mutta heittäkääpä nyt jotain mielipidettä tuosta mun postin tokasta, usb porttiin laitettavasta kitarasta? Kun saattaisin käytettynä saada aika halvallakin...

No elä osta sitä. Kitaraan laitettu jotai extra härpäkettä ja hinta silti tommonen + fakta että Behringeri ei tod tee hyviä soittimia.
Eipä siihen oikeen muuta voi sanoa :)

Back
Ylös Bottom